English flag
Gå tillbaka

KIRUNA väcker nyfikenhet i USA och Kanada

november 10, 2025

Kiruna Lappland deltog den 6–9 oktober i The Nordic Roadshow 2025 – en gemensam säljturné där de nordiska länderna besökte Seattle, Toronto och New York för att möta den nordamerikanska resebranschen.

Syftet med Kirunas deltagande var att öka närvaron på den nordamerikanska marknaden, som nu växer snabbt och är på väg att bli lika stor – om inte större – än den brittiska. En marknad som länge varit en av Kirunas största och viktigaste. Louise Johansson på destinationsbolaget Kiruna Lappland deltog tillsammans med Andreas Mikko från Adventure Lapland. Totalt deltog 168 researrangörer och omkring 60–65 utställare.

Då kännedomen om Kiruna fortfarande är låg på den nordamerikanska marknaden var fokus att skapa kännedom och tydlighet kring vad som gör destinationen unik; läget ovan polcirkeln, det arktiska ljuset, bästa platsen för norrsken, unika boenden samt natur och kultur. Researrangörerna uttryckte ett tydligt intresse för dessa teman, som överensstämmer med efterfrågan från deras kunder.

– Genom att möta researrangörer på plats i Nordamerika gav det oss en möjlighet att visa vad som gör Kiruna speciellt. Det är tydligt att det finns en växande nyfikenhet på vår del av Arktis. En researrangör i New York uttryckte sista dagen att det som alla pratade om mellan mötena var just vår del av Sverige. Många visade också intresse för Visit Swedens kommande Swedish Workshop i Kiruna, vilket visar att vi verkligen gjort avtryck, säger Louise Johansson, Projektledare Marknad- och destinationsutveckling, Kiruna Lappland.

Kontakt
Louise Johansson
Projektledare Marknad- och destinationsutveckling, Kiruna Lappland
louise@kirunalapland.se | +46 (0)73 073 73 18